Skóra naturalna jest jednym z najczęściej używanych surowców do produkcji wysokiej jakości galanterii. Uzyskiwana jest dzięki procesowi odpowiedniego wyprawienia skóry zwierzęcej. W dobie wszechobecnych zamienników dobrej jakości (eko skóra) bardzo ciężko jest, w dobie niemarkowych sklepów internetowych z podrabianymi towarami, odnaleźć rzeczy rzeczywiście stworzone z naturalnej skóry.
Skóra jest jednym z najtrwalszych materiałów używanych w przemyśle modowym. Jej cechy oraz zalety są powszechnie znane, przez co niezmiennie od wielu dekad pozostaje w czołówce materiałów, służących do produkcji galanterii, butów czy mebli. Czy pomimo jej wszechobecności na pewno jesteśmy w stanie ją rozpoznać?
Wybieraj świadomie - cechy skóry naturalnej
Na rynku występuje wiele rodzajów skór, każdy różni się od poprzedniego teksturą, sposobem wyprawienia oraz pochodzeniem. Klasyczny, tym samym niezmienny podział skór naturalnych wyróżnia dwie kategorie: skóry gładkie oraz skóry szorstkie. Każda ze skór znajdująca się w jednej z dwóch kategorii posiada swoje niepowtarzalne cechy, które odróżniają ją od pozostałych. Te cechy to przepuszczalność powietrza, trwałość, odporność na uszkodzenia mechaniczne oraz ewidentny walor wizualny. Decydując się na zakup rzeczy wytworzonych ze skóry warto wiedzieć, na co musimy zwrócić uwagę, aby wydająca się na pierwszy rzut oka „skóra naturalna” nie okazała się zwyczajną ekoskórą. Oczywiście nie jest ona jakościowo tak świetna i niezawodna jak oryginalna, naturalna.
Na co więc musimy zwrócić uwagę przy wyborze rzeczy skórzanych?
Po pierwsze na zapach – skóra naturalna będzie posiała miej lub bardziej wyczuwalny zapach własny, wszystko zależy od sposobu jej garbowania i wykończenia, jednak ten charakterystyczny zapach będzie towarzyszył jej bez względu na sposób obróbki. Po drugie, gdy nie jesteśmy pewni samego zapachu, możemy sprawdzić „chwyt skóry”. Miękkość, elastyczność oraz delikatność potwierdzą, że mamy do czynienia ze skórą naturalną. Jej tańszy, ekologiczny odpowiednik będzie znacznie twardszy oraz sztywniejszy. W przypadku konieczności odróżnienia skóry naturalnej od materiałów skóropodobnych warto także pamiętać, że skóra naturalna dobrej jakości powinna mieć widoczne w mniejszym lub większym stopniu tzw. „cechy swojego pochodzenia”. Są to indywidualne i niepowtarzalne oznaczenia takie jak: struktura, żyłki, faktura, drobne kropeczki solne, plamki. Takie oznaczenia nadają skórze charakter oraz poprawiają jej walory wizualne.
Sprawdź oznaczenia na produkcie
Jeśli mimo wszystko boimy się samodzielnie ocenić, czy mamy do czynienia ze skórą naturalną, warto sprawdzić oznaczenia, znajdujące się na produkcie. Najczęściej producent umieszcza na metce produktu następujące informacje: 100% skóra, materiał 100% skóra lub wytworzono ze 100% skóry. W większości przypadków obok takich wpisów umieszczany jest znak błamu skóry. Zdarza się, że poza samym znaczkiem błamu skóry możemy nie znaleźć żadnej innej informacji o tym, że produkt został rzeczywiście wykonany ze skóry naturalnej.
W takich sytuacjach najlepiej skonsultować się ze sprzedawcą, który powinien posiadać pełną informację o produkcie. Często można się jednak spotkać z anglojęzycznymi bądź niemieckimi oznaczeniami produktu skórzanego. Wpisami na metkach, świadczącymi o wykonaniu produktu ze skóry naturalnej są między innymi: genuine, real, pure Leather oraz Echt lub echts Leder. Obecność takich oznaczeń na produkcie oznacza, że mamy do czynienia ze skórą naturalną.
Zwróć uwagę na certyfikat autentyczności
Zawsze warto jednak zwracać uwagę podczas kupowania drogich produktów wytworzonych ze skóry, zwłaszcza na to, czy posiadają certyfikat autentyczności. Najczęściej jest to kawałek skóry w kształcie błamu dołączony do produktu. Kształt załączonego kawałka skóry nie jest dokładnie określony i zależy od producenta, ale najbardziej przekonujący oraz bezpieczny pozostaje kształt błamu, który uznawany jest za typowo międzynarodowe oznaczenie towarowe skóry.
Jeśli certyfikat został załączony w takiej formie, powinien on być wykonany z takiej samej skóry z jakiej został wykonany produkt. Jest to dodatkowe potwierdzenie autentyczności oferowanego przez sprzedawcę produktu. Oczywiście mogą występować również certyfikaty papierowe, potwierdzające autentyczność skóry z załączonymi pieczątkami, bądź znakami stowarzyszeń producentów przemysłu skórzanego np.: Polskiej Izby Przemysłu Skórzanego.